Voice

Send the Hill to Hogwarts

10 reasons why Washington should take a page from Harry Potter.

This week marks the premiere of Harry Potter and the Deathly Hallows: Part Two, the eighth installment of the most successful series in movie history. As such, it offers a useful comparison in the differences between what makes a successful summer blockbuster in Hollywood and what makes for one in Washington, DC. Here are the top ten:

10. Too Few House Elves in Washington (Too Many House Death Eaters)
Oh Dobby, Dobby, if only there were a man in Washington of your stature. Poor Dobby who died, according to his epitaph, "a free elf" was cranky and even less photogenic than Anthony Weiner, but he had heart and courage and took risks for those he served in ways that none on Capitol Hill seem to even comprehend. Meanwhile, there are far too many Death Eaters up there on the wrong end of Pennsylvania Avenue, swirling around in service of He Whose Name Cannot Be Spoken (Grover Norquist) regardless of the pain it may bring to those who actually elected them. (Norquist may succeed with anti-tax religion in doing what the leadership of the Soviet Union could not -- bankrupting and thus breaking America.)

Chip Somodevilla/Getty Images


9. Even Hollywood Accounting is Better Than How They Do Math in DC
Hollywood is famous for skimming and double-entry book-keeping but even they know it takes both revenues and sensible spending to balance a budget. And they sure have their focused fixed securely on the bottom line on ways that would be revolutionary in DC. Meanwhile back in our nation's capital it would take a Defense Against the Dark Arts teacher with more gifts than Mad Eye Moody to combat the trickery that has in just over a decade transformed a budget surplus into a $1.6 trillion annual deficit. (Face it: Threats to downgrade U.S. debt aside, the real story is that Moody's and S&P haven't trash-canned America's Triple A rating yet. America is … very lucky … to still coasting on the reputation of past generations of leaders.)

Alex Wong/Getty Images

8. Not Enough People Who Believe in Crumple-Horned Snorkacks
We need more Luna Lovegoods in Washington. She's not a slave to conventional wisdom. She thinks outside the box. She's got guts. She finds solutions where other people only see problems and take actions when others are only worried about how they will look to others. (It's also worth noting that her father's publication, The Quibbler could be the last newspaper left in Britain if Rupert Voldemort's empire keeps collapsing.)

Oli Scarff/Getty Images


7. Peter Pettigrew Was Only a Rat Part of the Time
Meanwhile our pols, unable to change species, spend their time changing their positions and their rhetoric. No better example of this than Washington's own Wormtail, Mitch McConnell, and his convoluted strategy to blow up a budget deal and pin it on the president by effectively doing a complete 180 on the issue of extending the debt ceiling.

Alex Wong/Getty Images

6. In Bachmann's Washington, Dumbledore Would Never Have Made It Headmaster at Hogwarts, J.K. Rowling has said that the beloved, grey eminence of the wizarding world was gay. Which in Wingnut America would have resulted in him being subjected to the faith-based lunacy of the Bachmann clinic's talking cure for homosexuality.  Which would have left us with the Tea Party's hand-picked choice Dolores Umbridge in charge of Hogwarts and would have deprived us of Dumbledorian wisdom that Washington could certainly benefit from. Such as his observation that, "It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities."

Steve Pope/Getty Images 

5. Voldemort Would Never Have Tolerated the Competition
Admit it. You'd vote for Draco Malfoy over Eric Cantor. (If you could tell the difference.) Voldemort's cronies and henchmen were all clearly supporting characters. But the Washington scene has too many folks competing for the role of head villain.

Win McNamee/Getty Images



4. Bad Guys With Hearts of Gold: The Lesson of Severus Snape
(Spoiler Alert) If you don't know by now, the emotional high point of the last of the Potter books and this last movie, comes with the revelation that Severus Snape actually was not as bad as all that. In fact, after a lifetime of behavior that could have easily won him a position in the House leadership, he revealed what was good inside of him … and just in the nick of time. If only we could get so lucky with the delayers, ideologues, prevaricators, and stallers who have threatened America with a dark outcome that would make the Second Wizarding War look like something out of a children's story.

MANDEL NGAN/AFP/Getty Images

3. Big Budget Action Epic vs. Busted Budget Inaction Tragedy
The difference is the action. Get it? Except that movies without action go nowhere whereas governments without action send their countries to hell in a handbasket.

Ramin Talaie/Getty Images



2. Knowing the Difference Between Good and Evil
The reason that we love Harry, Hermione, and Ron is that they risk it all for what is right. The reason the Potter saga is likely to endure far longer than the memories of any of the figments of our imagination who are currently serving in Washington is that it is about the fundamental struggle between good and evil. The reason Washington has been unable to do what was necessary for so long is that it has forgotten the difference.

Alex Wong/Getty Images



1. The Happy Ending
(The movie has one.)

China Photos/Getty Images

The List

Welcome to Murdochia

Britain is in an uproar over the News of the World revelations. But Murdoch's controversial media empire extends far beyond the English Channel -- and it's been no stranger to scandal across the globe.

The downfall of the News of the World, which is threatening to engulf the government of British Prime Minister David Cameron, has illustrated the extent to which Rupert Murdoch's British newspapers have become inseparably intertwined in the country's politics -- even hacking personal documents of former Prime Minister Gordon Brown and obtaining the medical records of his son, who suffers from cystic fibrosis.

Murdoch's influence in Britain -- and the United States where the Wall Street Journal, Fox News, and the New York Post are media fixtures -- was well documented, even before this recent scandal. But they're hardly the only places where the News Corp. empire has courted political influence and found itself in the midst of political scandal.

CHINA

The potential of China's vast market had long entranced Murdoch, but his first foray into the country in 1993 was an unparalleled disaster. After buying a Hong Kong satellite TV station for nearly $1 billion, he made a speech in London boasting that modern media technology "proved an unambiguous threat to totalitarian regimes everywhere." China's leaders were not amused and banned the ownership of private satellite dishes in retaliation, threatening the station's viability.

When Murdoch tried again several years later, he was much more careful. He cultivated ties with Chinese leaders, entered into joint ventures with state-sponsored broadcasters, and dropped BBC news coverage from his Star satellite network because its critical coverage had angered Beijing. His efforts at outreach were ably assisted by his wife, Wendi Deng, a Chinese former News Corp. employee whom he married in 1999.

But flattery won't get you everywhere in China. In 2005, News Corp. hit what Murdoch called a "brick wall" when a bid to acquire prime-time broadcasting rights fell apart. News Corp. sold control of its three Chinese TV channels to a Chinese firm last year. All in all, Murdoch poured more than $2 billion into the country and lost at least half of it.

AUSTRALIA

Murdoch's rise to international prominence began when he inherited the News ­­-- a daily tabloid in Adelaide -- from his father, Keith, in 1952. Today, Murdoch owns dozens of newspapers and television stations in his home country, including the most prominent national newspaper, the Australian.

Murdoch has been an influential presence in Australian politics since the 1960s. He controls the majority of the country's influential newspapers, and a meeting with the tycoon is considered de rigueur for sitting (or aspiring) prime ministers. While left-wing critics paint the country as a "Murdochracy" and note that his rise to prominence has coincided with a rightward shift in the country's politics, Murdoch has, at times, supported leaders from both major parties as it suited his interests.

Murdoch had close ties to former Labor Prime Minister Paul Keating, dating back to when they cooperated on Murdoch's acquisition of the Melbourne Herald Sun, now Australia's most widely read newspaper, while Keating was national treasurer. Murdoch was an outspoken supporter of Liberal Party (politically conservative by U.S. definition) Prime Minister John Howard, but his suggestion that Howard ought to step down and his endorsement of Kevin Rudd helped tip the 2007 Australian election.

Murdoch is less close to current Prime Minister Julia Gillard, particularly when it comes to environmental issues, but a Gillard spokesperson was nothing if not diplomatic in describing her country's best-known business export: "Of course we don't agree on everything -- but I think it's fair to say we should be proud he's a product of Australia." 

In Australia, as elsewhere, Murdoch generally seems less interested in pushing a social or ideological agenda than one that benefits Murdoch himself.

ITALY

Murdoch and Italian media mogul/Prime Minister Silvio Berlusconi were once close friends and used to dine together at Berlusconi's villas in the mid-1990s. But Murdoch's efforts to expand his holdings in Italian media have, predictably, irritated Berlusconi. Between the private television stations owned by Berlusconi's Mediaset and his de facto control over the country's state broadcasters, the prime minister enjoys near hegemonic influence over his country's media landscape.

That control looked set to be challenged by Sky Italia in the early 2000s, a satellite network owned by Murdoch that began to peel away Mediaset's viewers and hire away its talent. And it surely didn't escape Berlusconi's attention that Murdoch's British newspapers, particularly the Times, were relentless in their coverage of the Italian prime minister's sex and business scandals. Berlusconi has dismissed the critical British coverage as part of a campaign by Murdoch to force his way into the Italian media market. The News Corp. chief dismissed the allegation in an interview with the Fox Business Network: "I don't control what the editor of the Times says in London or the Economist, which have been attacking him, saying it's a disgrace to have him as prime minister for the last five years."

INDIA

Murdoch's son and partner James, chairman of News Corp. Europe and Asia, has described India's media as "a sleeping tiger waiting to be awakened," and the company has moved quickly and aggressively to claim a slice of the prize. News Corp.-owned Star India is the undisputed leader in Indian satellite television. One of its channels, the Hindi entertainment network Star Plus, has 45 of the country's top 50 programs and 56 million viewers. In 2008, Murdoch expanded this commitment, investing $100 million in the country.

Expansion in India has not always been easy for Murdoch, however. For a time, due to laws governing foreign media ownership, Star News had to request permission from the Indian government every week -- just to continue broadcasting. Several arrest warrants have also been issued for Murdoch in India: the first, in 1995, when a judge issued a warrant after a guest on a talk show on one of Murdoch's networks referred to Mahatma Gandhi as a "bastard bania" -- his caste. In 1998, a warrant was issued over "vulgar" films aired on his networks such as Stripped to Kill and Big Bad Mama.

In 2007, a Hindu nationalist mob attacked the offices of a Murdoch-owned news channel in Mumbai after it aired an interview with a young couple -- a young Hindu woman and a Muslim man -- who had run away from their families.

FIJI

Murdoch's media empire has often been a thorn in the side of governments worldwide, and more than one head of state has probably secretly wished they could simply give the boot to News Corp. But, to date, the only one who has actually done it is Fijian junta leader Frank Bainimarama, who came to power in a bloodless coup in late 2006. Soon after he took power, complaints began over the harassment of journalists, including those employed by the country's oldest and most popular newspaper, the Murdoch-owned Fiji Times. The newspaper briefly suspended publication shortly after the coup rather than comply with a demand from the new regime to allow the military to check each edition before publication for anti-government material.

The junta eventually backed down, but 18 months later, deported Evan Hannah, the Australian publisher of the Times, after declaring him a threat to national security. The paper continued to run critical coverage of Bainimarama's regime, but News Corp. was finally forced to sell the property in 2010 after a new law was passed requiring Fijian newspapers to be 90 percent locally owned.

James Knowler/Getty Images; AFP/AFP/Getty Images; PHILIPPE LOPEZ/AFP/Getty Images; ALBERTO PIZZOLI/AFP/Getty Images; JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images; TORSTEN BLACKWOOD/AFP/Getty Images