Dispatch

The Fall and Rise of Raila Odinga

In Kenya's contested election, the tortured past of family dynasty is alive but not quite well.

NAIROBI — A third generation of leadership is emerging in post-colonial Africa, and with it a trend of sons being made to answer for their fathers. During Kenya's first-ever presidential debate, held three weeks ago in Nairobi, the moderator accused the two leading candidates of subjecting Kenya to a family rivalry that their fathers started a half-century ago and that the country needs to get past. The leading candidates are Raila Odinga, the prime minister, and Uhuru Kenyatta, the deputy prime minister. Their fathers were Jomo Kenyatta, the first president, and Oginga Odinga, his aide de camp and vice president -- before they came to detest one another.

Uhuru Kenyatta dismissed the moderator's charge breezily. As a politician, he knows to always keep to the future, and as a Kenyan politician he knows to avoid the past at all costs: Jomo Kenyatta, while an icon, also enriched his family and his loyalists beyond measure at the state's expense. (It's commonly said that the Kenyattas own a province's worth of land. That the claim can't be verified or disproven, such a mess are land titles in Kenya, only adds to its mythical quality.) Raila Odinga, however, couldn't resist the chance to deliver a history lesson. He reminded viewers that if not for his own father, his rival wouldn't be worth mentioning -- might not even exist. "If you go down the memory lane, my father spearheaded the trial for the release of Jomo Kenyatta from prison," he said, somehow managing to comingle (maybe a rhetorical first) nostalgia and peevishness in the phrase "memory lane."

It was a lesson no one needed. Kenyans are only too aware of the historical weightiness of this election. They have it shoved in their faces by their own press and foreign journalists every day. It's followed on by reminders of the last election, in 2007, which Odinga lost, probably fraudulently, leading to two months of chaos. In the Nairobi bar where I watched the debate, someone remarked: "Kenyans don't want to hear about the past anymore."

They don't have the choice. Odinga, who spent nearly a decade in prison for his political activism, is a walking reminder of Kenya's past. He seems to carry it in his bovine gait and breathless rasp of a voice. He's been a fixture of public life for 30 years, a member of parliament for 20. He's founded parties and disbanded them. The office of the prime minister was created for him, and it will be done away with when a new constitution, mostly of his making, is implemented. And while even his critics concede Odinga and his father must be remembered for what they've done for Kenya, his trip down memory lane came off as so much gloating. It also made him sound wistful, never a good note to strike on the campaign trail. He appeared to want to be alone with his reveries during most of the first debate, and a good deal of the second, this past Monday. Halfway through the latter he actually employed the analogy, "you cannot allow a hyena to protect your goats," while discussing the (hugely contentious) issue of land reform. Meanwhile, Kenyatta came off as swift and witty (his critics would say unctuous).

Odinga usually has an abstracted air about him. Still, it would have been indulging in denial not to come away with the suspicion that he has, like John McCain or Yuri Andropov, wanted to be head of state for so long he believes Kenya owes him the position, despite signs of his decline. (Sixty eight as of January, he is 17 years Kenyatta's senior.) This happens to be precisely the point on which he should be distinguishing himself from his rival. Everyone knows Kenyatta thinks the presidency is his birthright; he first ran for it as a feckless 41 year-old, having been inserted into parliament because of his name a year before. But not long ago, Odinga was thought to be above this kind of entitlement-chasing. Arguably no one has done more to reform the government than Odinga, as much a living martyr to the cause of Kenyan democracy as the country has.

So how did this old king -- whom the political analyst and former anti-corruption czar John Githongo described to me as "the gravitational center of Kenyan politics" and the "alpha male lion" of Kenyan public life -- get to fumbling on this lonely last-act heath? Destiny, first off. As with all statesmen of serious consequence, and tragic heroes, much of Odinga's story is not his own.

It would be difficult to overestimate how much Jomo Kenyatta's and Oginga Odinga's feud, one of the great forgotten power struggles of the Cold War in Africa, shapes Kenya to this day. While Kenyatta won the favor of the West by creating a market economy with small but highly productive land-holding and merchant classes, Odinga, supported by Moscow, held out hope for socialism. He couldn't deny Kenyatta's success in avoiding the growing pains of other African republics -- within a decade of independence, Kenya was among the most prosperous countries on the continent -- but their visions could do nothing but collide. After Odinga served as Kenyatta's vice president, in 1966 he ran against him for the presidency. No sentimentalist, Kenyatta in turn barred Odinga's party from meeting and the media from covering it, and won. In 1969, the president travelled to Kisumu, the Odingas' home on Lake Victoria, to address a gathering and affect a rapprochement with his old friend. Odinga loyalists jeered Kenyatta. He got incensed. "Those creeping insects of yours are to be crushed like flour," he said, looking at Odinga. "I have left you free for a long time because you are my friend. Were it not so, you yourself know what I would have done." A riot ensued, Kenyatta's agents shot into the crowd, and the president barely escaped. He had Odinga placed in detention for close to two years.

As Kenyatta declined into doddering tyrrany, Odinga became a folk hero, the man who would be king but never was. At home, however, he took after his rival, according to Babafemi Badejo's Raila Odinga: An Enigma in Kenyan Politics. Badejo, who describes the elder Odinga as a "slave-driver," recounts that once, after the young Raila refused to do some yard work, Odinga "floored him and started jumping on him with his gumboots." Unsurprising, then, that after flirting with the family politics -- he studied in East Germany, where he opened up an office of his father's opposition party, and named his first son Fidel -- Raila bolted the nest.

"He had his own charisma from the beginning. People think he began speaking up because of his father, but it's not the case," said Willy Mutunga, the Kenya Supreme Court Chief Justice, who taught at the University of Nairobi at the same time as Raila. "He was always his own man."

So much so, in fact, that in 1982, Raila helped plan a coup against Jomo Kenyatta's successor, Daniel arap Moi. The hideously brutal and cartoonishly corrupt Moi deserved no better, though he warranted a better effort. The plot was wrapped up easily and Odinga imprisoned. The torture began at once. He was beaten with a table leg by a police inspector, according to Badejo. Then he was placed in a room in an ankle-high pool of cold water and made to stand in it through the night. Then he was beaten again. That was the first week. He spent the rest of the 1980s in prison, much of it in solitary confinement, repeatedly tortured, but never tried for anything. He didn't see his children for six years. (Uhuru Kenyatta was attending Amherst College at the time.) He was interrogated in the bowels of Nyayo House, Moi's answer to Moscow's Lubyanka, the infamous KGB pen. "Detainees in Nyayo House were normally naked during interrogation," Badejo writes. "The detainee was usually under a flood-light while the interrogators sat in partial darkness. The detainee could see fresh blood on the floor ... as if a battle had just ended."

Willy Mutunga was also imprisoned by Moi. "No one came out apologetic," he told me. "There was no chance of you joining the dictatorship. Those years hardened [Odinga]." Prison also made him more ambitious, according to Kenyans I spoke with. "He's more hungry than his father was," a former government official who didn't want to be named said. According to a current official and scholar of Kenyan politics, who likewise did not want to be named, Odinga's involvement in the coup didn't endear him to all of his countrymen. Moi was hated, but on the whole Kenyans are politically conservative -- they'd rather see a despot ousted in elections, or die, than get deposed by a cabal. "Up to now, that's what's made him not become the president of Kenya," the official said. "Because there are a lot of people who fear him, who don't understand him. He's an enigma. What kind of man are we talking about? How far can he go?"

Odinga was released in 1989, then imprisoned again; then released again, then imprisoned again. In 1991, he fled Kenya, disguised as a priest. The next year, when Moi opened up the elections to new parties -- and evicted and harassed whole swaths of the population, initiating a cycle of tribal-political violence that continues to this day -- he returned. The Cold War was ending and the Soviet Union, the Odingas' political patron and touchstone, was about to disappear. "He was very much exploring a different way," recalled Al Eastham, a political officer in the United States embassy in Nairobi at the time. "He saw the world was changing. He was trying to find a place more in the mainstream." Eastham informally advised Odinga on how to expand his political activities without getting thrown back in prison. "He was very smart, very adaptable," Eastham said, "and very ambitious." He added that in the three years he served in Kenya, Odinga was the only person who invited him to his home for dinner.

Oginga Odinga died in 1994, after three decades as the living embodiment of Kenya's opposition movement. Before he did, he stunned his supporters by reconciling with Moi. "Perhaps because the majority of us in Kenya have never lived as adults under multiparty rule," he told Time, "many of us have not yet fully grasped the idea that the role of the opposition is not to engage in confrontational stand-offs with the government every day of the week."

Raila took the advice to heart. In 1997, he merged his party with Moi's. But then he ran against Moi for the presidency. It was a bizarre turn of events, and one result was the worst election violence Kenya had seen in its history. For Odinga, there was a more enduring effect: looked upon as the spiritual inheritor of Kenya's principled opposition, the additional perception now arose that power was more important to him than principle. "Many people said wow, this guy, he can go to bed with anybody, so long as there's a chance to win political office," the current official said.

"Raila has always said that he is a social democrat. Without a doubt he was always a nationalist and patriot," a prominent Kenyan jurist told me. "But when it comes to social democracy, he vacillates. You get the impression that sometimes he is on the left, other times on the right."

By the 2000s, Odinga had become something more -- the savior of the Luo ethnic group, which is based in Nyanza Province, in Kenya's west. Like many of the rest of Kenya's 40 or so tribes, Luos often believe they've been excluded from power and property by Kikuyus. The country's largest tribe, Kikuyus have, since the days of Jomo Kenyatta, made up a good deal of the country's land-holding, business, and political elite. (The Kenyattas are Kikuyu, as is Mwai Kibaki, the current president. Moi is Kalenjin.) Oginga Odinga had been not just the symbol of opposition, but of that exclusion.

His son, in turn, took on messianic expectations. Luos began calling Raila "Agwambo", the Mysterious One. (Bullish of build and indefatigable, he was also known as "Tinga," or Tractor). "To us, Raila embodied our collective struggles, aspirations and dreams," writes Miguna Miguna, a former aide. "It was as if Raila had convinced an entire community that he was both invincible and indispensable." The sentiment isn't confined to Luos. In a society raw with feelings of dispossession, Odinga represents the promise of a future liberated from tribal domination. He symbolizes a kind of rebirth of the independence movement. (Conveniently for his rally speeches, Kenya marks 50 years of independence this year.)

Some Kenyans worry he'd do anything to pander to his following.  "He's very populist. That's another thing people fear about him. He doesn't want to lose Luo support, and he may make wrong decisions in order not to," the official said. In his campaign, Odinga has been promising to carry out a nationwide investigation of land titles, and to evict and resettle Kenyans based on it. An impracticable promise -- untold numbers of specious titles have been issued over the years, and mass displacements, a tactic employed most famously by Moi, would certainly lead to violence -- it's nonetheless music to the ears of Luos and others who believe Kikuyus have stolen their land. At the same time, Odinga has seemed to grow more and more fickle, forming parties and then abandoning them, forging alliances and breaking them.

In 2002, Odinga took over Kibaki's campaign when the candidate was injured in a car accident, and brought in the Luo vote. In return, Kibaki gave Odinga a series of ministries, and another charge accrued to him: corruption. Hardly a month goes by in Kenya without some official being charged with it, of course, but Odinga has become so associated with presumptions of venality that the moderator in the second debate could, in total sincerity, introduce a question on the subject with this preamble: "Mr. Odinga, you've been in public service for a while, and so you are associated with several scandals..."

Others say that if he's not corrupt, Odinga is so negligent about his duties that he may as well be. Recently I was in Kibera, Kenya's (some say the world's) largest slum. In parliament, Odinga represents Kibera, where it's easy to find residents who say he's done nothing to improve their lives. They can get quite heated about it. "He's fucking with our brains," one man told me. "He can't even get us toilets here."

This is the chief complaint made by the man who's become Odinga's most outspoken critic -- not Kenyatta, but his former aide, Miguna Miguna. He was Odinga's political strategist and speechwriter, before Odinga fired him, in 2011. In a memoir of their relationship published last year, Peeling Back the Mask, Miguna calls Odinga "the quintessential opportunist." Odinga is surrounded by corrupt lackeys, Miguna told me when I met him recently. He added that his former boss is duplicitous, greedy, nepotistic, cruel, and "morally bankrupt." He claimed he's been attacked and beaten on Odinga's orders. He also claimed his maid was out to poison him, so it was hard to take all of his claims seriously. Miguna's main detraction, however, is his most sober: namely, that Odinga is exactly what he and his supporters accuse Kenyatta of being -- fundamentally unserious. An entitled amateur. "I thought constitutionalism and rule of law were the most important things to this man," he said. But Odinga combined "a lack of depth and absence of interest, a combination of which is dangerous for a leader." 

At a certain point, none of this matters. An air of inevitability now surrounds Odinga. It's not just in how he regards himself, but in how he's regarded, by supporters and opponents alike. "Kenyan politics is now perceived in the light of whether you're pro-Raila or anti-Raila," said Fred Amayo, a businessman who is running to take over Odinga's assembly seat. John Githongo called him "the big beast on the plain of our politics" This air of inevitability only grew thicker as Odinga broke with Kibaki over efforts to write the new constitution. After the fallout, he ran against his old boss in 2007. (There's a fair argument to be made that Odinga would have found any reason to run.) In the resulting chaos, both men allowed their proxies to kill each other. But Odinga came out the moral victor. When a new constitution close to his own template was approved in 2010, his future as head of state seemed all but assured.

Two and half years later, it is anything but. After the debates, Kenyatta took a lead in many polls. This could not be more galling to Odinga's supporters, and to many scholars of Kenyan history, who appear to overwhelmingly hope for an Odinga victory (as do Western governments, thanks to the International Criminal Court's indictment of Kenyatta). They tend to see an Odinga presidency as a long-needed redemption. Kenya should elect him to finally confront and come to terms with its past, the logic goes. "Kenya needs to get him out of its system," is how a friend put it.

Kenyatta's supporters see no such need. If they don't feel that Odinga has invented his personal history of adversity in order to gain power, they are simply bored by it. As the man in the bar said, they're sick of hearing about history. To them, the younger, swifter, more arrogant Kenyatta is the way to get past the past.

Whoever wins, large parts of the other side will claim they cheated, and violence will almost certainly erupt somewhere. There is little question that if Odinga loses, the violence will be worse. His most avid supporters see his victory as foregone, a historical necessity. A friend who studies tribal politics interviews a lot of Luos. Their conviction that Odinga will -- must -- be the president has the ring of prophecy to it. "It's not possible," they say, baffled at the question, when she asks what they'll do if Kenyatta wins.

Towards the end of the second debate, the questioning arrived at the Kenyatta family's land holdings. The discussion had covered unemployment and corruption, and the moderators had dug into the candidates with brio. However, this was the moment every Kenyan, or at least every Kenyan who isn't Kikuyu, had tuned in to witness. Uhuru Kenyatta was finally going to be held to account for his family's outsized wealth. (Forbes estimates he personally owns 500,000 acres of Kenya.) The scion was finally going to have to answer for his father's sins.

But before it could get started, the grilling was doused -- by Odinga, of all people. To everyone's surprise, he jumped into defend Kenyatta. "He was just an innocent inheritor; he didn't commit original sin," Odinga said. He then launched into another history lesson, tracing Kenya's land disputes back to the days before independence. "The issue is there was a betrayal of the freedom fighters," he said. "Those who sacrificed most were completely abandoned by the leadership."

He was right. But it didn't matter. By that point, people had stopped listening.

Mackenzie Knowles-Coursin

Dispatch

The Brotherhood vs. the Free Press

Egypt's new rulers are determined to tighten their grip on the media scene in Cairo. I should know -- they had me fired.

CAIRO — Ahram Online came to life on Nov. 26, 2010. A tiny editorial team, made up of myself and two marvelous colleagues, had been setting it up for months. We had started from scratch: When we began, there was no office space or computers, and extremely inadequate technical backup.

We were the newest addition to the plethora of media products published by the country's largest state-owned media organization -- some 18 newspapers, magazines, and journals, including the flagship daily, Al-Ahram. As such, we warranted minimal resources -- we were just a speck amid the mega-organization's bloated bureaucracy, which even now employs nearly 2,000 journalists and thousands of administrators and workers. Even the enthusiastic support of the then newly appointed chairman of the al-Ahram organization -- a modernizer who hailed from a scholarly background -- could do little to overcome the hurdles of ineptitude and wastefulness that had solidified over decades.

But despite it all, we had a deadline to meet. Parliamentary elections were at hand, and I resolved that Ahram's new English-language news portal would begin with a bang. At the time, this was as exciting as Egypt's dreary political life got: I was convinced the vote would be disastrous, and I was soon proved right. Hosni Mubarak's ruling clique had decided that the Muslim Brotherhood, which had won an unprecedented 88 seats in the 2005 elections, had overstayed its welcome, and manipulated the constitution to muscle the Islamist group out of the next parliament.

My editorial team was skeptical -- we were by no means ready to launch yet. The site still had more bugs than you'd find in a cheap hotel in the dingier parts of town, a number of the newly installed computers in our tiny newsroom were already malfunctioning, and -- well, you get the picture.

Those challenges aside, we did start with a bang -- both in the Egyptian media landscape and within Ahram itself. Launching what would become an established tradition in our coverage of major events, we drew on our own journalists and a network of Ahram reporters throughout the country to provide our readers with a live, "blow-by-blow" account of election day, which featured vote-rigging by the ruling party's bigwigs. Ahram management got into a tizzy. I received phone calls from high up in the organization asking me to "tone down" and to "balance" our coverage.

At one point, the editor of the flagship Arabic daily, al-Ahram, appeared at the door of our newsroom, asking to see me. "I just had [then Interior Minister, Habib] El-Adly on the phone with me, complaining that Ahram Online is making a scandal of the elections, and that foreign correspondents are tagging behind Ahram Online and rushing to polling stations where you report violence or irregularities," he told me.

The censure by management went so far as to objecting to the words "blow-by-blow" on our live blog, which they saw as implying violence. I made a half-hearted attempt to explain the English idiom, but was happy to concede the point, changing the words to "minute-by-minute." Otherwise, I told my editorial team -- which was becoming growingly nervous about the management's hullabaloo -- to go on doing exactly what we'd been doing, and leave it to me to deal with management.

And herein lies the secret of my intermittent survival in Ahram, as managing editor and then chief editor of the English-language al-Ahram Weekly (from 1991 to 2005) and Ahram Online (from January 2010 to January 2013): I rarely take political differences personally. And I never interested myself in bureaucratic politics. My response to management pressure invariably followed a basic template that included politely, even affably, defending our professional standards, milking the English-language nature of whichever of the two media products I was in charge of for all it's worth ("our readers are used to a different style of journalism!"), conceding irrelevant points (such as "blow-by-blow"), promising to "tone down" certain language, and then turning around and doing exactly what I, and my staff, had been doing all along. The philosophy behind this attitude was simple: "Let the axe fall when it will."

The axe fell -- twice. The first time was under Mubarak when, in July 2005, I was abruptly removed from my post as chief editor of Al-Ahram Weekly. The second time was after the revolution, under the new, Muslim Brotherhood-appointed management, which -- having taken over the reins of the organization soon after the election of President Mohamed Morsy -- decided to send me into retirement in December 2013.

My precarious status in the state-owned media organization was a function not just of my editorial stance, but of apparently deep mistrust toward me on the part of the body that counts most in all state-media appointments: the State Security police. I'd come from a politically active background, and while my ideas have doubtlessly evolved considerably since my student days, I never "saw the light" of the ostensibly reformist trend of Gamal Mubarak and his faction.

"Why do they hate you so much?" a senior member of Mubarak's National Democratic Party, an old friend of the family, asked me a couple of months after I had been abruptly removed as chief editor of Al-Ahram Weekly. "They," of course, were State Security. "I don't really know, but it's mutual," I replied, chuckling. My hatreds are for the most part abstract -- not so in the case of torturers.

There is another aspect to it, however. Senior positions in the state-owned media in Egypt have traditionally been spoils to be divided among the more zealous agents of the state. Not only does the ruling party and its police and intelligence bodies want their loyalists in such positions, these loyalists naturally expect rewards for services rendered. As such, success -- which I believe I can legitimately claim for both Al-Ahram Weekly and Ahram Online -- became a liability for people like me who manage to stay immune to the seductive pull of power.

Such immunity, I might add, is not merely a function of personal integrity, professional ethics, or political conviction. Rather, it is due to a skeptical mind, a sense of humor, and the ability to see the clowns who wield power for what they are -- clownish.

The Egyptian revolution promised to change all this. But, stalled and hijacked, it failed to live up to its promise -- here as everywhere else. The Press Syndicate, after exhaustively studying models of public media ownership in democratic countries, prepared a detailed set of constitutional, legislative, and institutional proposals aimed at preserving the independence of the state-owned media. But neither the military nor the Muslim Brotherhood and its Salafi allies paid these proposals the least heed.

Instead, Egypt's new rulers moved to tighten their grip over state media, just as the Mubarak clique had before them. They kept in place the Shura Council, an absurd and expensive institution that Egyptians have never bothered to show up to vote for -- turnout in the 2012 elections hovered around 10 percent. The council, while only wielding consultative powers on most legislation, was designed for the express purpose of controlling the media: It acts as the nominal owner of the state-owned media organizations and possesses the authority of licensing, barring, or banning the privately-owned press.

The post-revolution Shura Council elections were swept by the Muslim Brotherhood's Freedom and Justice Party and its Salafi allies. The president appoints the remaining third of the council's members -- and as soon as he came to power, President Morsy packed it with his supporters.

The council -- now for all practical purposes a Muslim Brotherhood-Salafi club -- then immediately set about dealing out the spoils. Across the board, new chairmen of state-owned media organizations were put in place, as well as editors of all the main state-owned newspapers. A similar power grab took place in the broadcast media. Meanwhile, enormous pressure was brought to bear on the privately owned print, broadcast, and online media.

Speaking in the name of the revolution, the Muslim Brotherhood kept in place each and every authoritarian institutional, legal, and extralegal instrument developed by Mubarak to control the media, subvert its independence, and muzzle free speech. If anything, Egypt's new rulers are proving even more intolerant of freedom of expression than their predecessors. So glaring has been their intolerance of criticism that U.S. Ambassador to Egypt Anne Patterson recently abandoned the United States' reticence to criticize the Brotherhood's authoritarian bent, urging them to develop "thicker skins." 

As for my own small part in this larger drama, it was not a matter of if I would be forced out, but when. Ahram Online had become too successful and too prominent for an administration that is particularly sensitive to its image abroad. My own editorial writing had, in past months, put me squarely in the sights of what is widely known in Egypt as the Brotherhood's e-militia -- a group of Internet-savvy workers whose job is to launch massive barrages of attacks and threats against any and all who dare criticize the group's rule.

The end came quickly. As chief editor, I was supposed to retire at 65 -- but a decision to retire me was taken by the new board in December, three years too early. I was the only chief editor in the organization to whom the decision was applied, though it affected several other over-60 employees who'd been serving in various capacities, some outstandingly, throughout Ahram.

To be absolutely fair, the new chairman insisted the decision was applied across the board, and that he had the utmost respect for me and my role in Ahram. He was kind enough to call me to inform me in person of the decision to retire me. I have no conclusive material evidence to support my conclusion that my second and final ouster from the organization was as politically motivated as the first had been, but I believe there is substantial circumstantial evidence to support such a conclusion.

Lately, a fairly prominent Ahram journalist -- a former member of Gamal Mubarak's powerful Policies Committee who was well known for his intimate connection to State Security -- has been going around explaining how he'd discovered that, at heart, he'd always been a Muslim Brother. Given the Brotherhood's adoption of the tactics of the previous regime, it's not as big a leap of faith as it might seem at first glance.

MARWAN NAAMANI/AFP/Getty Images